fredag, juni 30, 2006

Roskildenoia

Roskildenoia er noget helt andet end Roskildesyge, selvom man sagtens kan have begge dele samtidigt.

En af de smukke damer i vores lejr (faktisk den smukkeste) fandt soendag ud af efter en lang nats haardt arbejde og en lille times udmattet soevn i graesset, ud af at nogen havde endevendt og toemt teltet. Alt var vaek. "De har taget mine sko, min pung, og mine sokker. Sokkerne for helvede hvad er det for nogen mennesker?". Prompte blev den skyldige ud af 20000 campinggaester lovet taev in absentia, og ligeledes startedes en indsamling med nyt toej og sager. Men hov - det var vist forresten ikke det telt... et par meter derfra stod det rigtige telt, med alt som det skulle vaere. Roskildenoia!

En del af noiaen er berettiget. Er der noget som helst, af blot den mindste vaerdi, f.eks. en bustet havestol (er rent faktisk noget vaerd paa roskildefestivalen), bliver den clearet. Alle flasker og kasser, tomme som fulde, cleares. Er der sprutflasker inde i forteltet (om saa det er lukket, bliver de clearet).

Spekulationerne gaar: hvem nakkede rommen. Er det teknodrengene ved siden af? Vi kigger mistaenktsomt over paa de fedtede unge mennesker der laller rundt i morgensolen til pumpende drum n bass. Er det sigoejnerne? De allestedsvaerende sigoejnerfamilier faar vist ikke rigtigt hoert saa meget musik, saa et eller andet andet maa de jo vaere taget paa roskilde for. Jeg fik lidt insider info fra en forhenvaerende vagt: det store slag er som regel torsdag kl 17 naar campingpladsen stort set toemmes for gaester der vil ind paa selve pladsen. Saa rykker familierne ud for at cleare lejrene, en slags stoevsuger med mange ben og arme der metodisk plukker skelettet rent for koedstumper. Saa rykker lejrvagterne ud as well. Taarnene rundt omkring paa pladsen er bygget for at man netop kan checke den slags - se hvor "rengoeringspersonalet" slaar til, saa man kan faa smidt dem ud.

Ved siden af teknosumperne, ligger saaledes et familietelt der er helt kantet og bulet ud af alle de oelkasser og ting og sager der er stablet op derinde. Man ville maaske gerne selv have indloest pant for de mange hundrede flasker, eller givet dem til Roskildes eget refund team hvor pengene gaar til humanitaere formaal. Sigoejnerne har uden tvivl ogsaa brug for humanitaer stoette, men det er lige lidt rigeligt selvtaegtsagtigt for min smag.

Hver gang man ikke lige kan finde sin pung, sine briller, sine bukser, sin telefon - shit der er nogen der har taget den - Roskildenoia. Da jeg gik i seng i morges kl sent/tidligt var der saaledes nogen der havde taget mine bukser, og jeg maatte endevende teltet foer jeg fandt ud af at jeg havde dem paa. Ak - noia!

Saa nu har vi foreloebigt to regler for god lejretik
1) tis ikke foran andre folks indgang med mindre de VIRKELIG fortjener det
2) lad andre om at "goere rent" i lejrene selv

Kan du komme paa flere?