fredag, juli 04, 2008

Brev til Rasmus fra Soundvenue

I bloggen her, anmeldte jeg Orange Press anmeldelser fra søndag og mandag. I de eksempler jeg faldt over var tonen for nedladende til min smag. Jeg brugte det som en anledning til at opfordre det samlede anmelderkorps til at tage de svedende upcoming bands på juniorscenen alvorligt.

Som svar så jeg idag i Orange Press Soundvenue redaktøren Rasmus Junges svar, hvor han blandt andet pointerer at anmeldere har ret til at være subjektive, og dele øretæver ud når koncerten af den ene eller anden grund ikke er medrivende - for anmelderen.

Herunder mit svar, som jeg lige har postet til Rasmus. Derefter slut på snak om anmeldelser herfra, tilbage til den stegende sol, musikken, tosserne og oplevelserne.

Hej Rasmus

Jeg elsker ikke bare musik, men også musikanmeldelser.

...og så dit svar i Orange Press. Tak for et godt og ikke spor nedladende svar, som jeg er meget enig i. Musikernes privilegium er at de får lov at stå på scenen og bestemme showet, og anmeldernes privilegium er at sige deres uforbeholdne mening om det, og det kan kun gøres på en måde: personligt, subjektivt med kant og holdninger.

Jeg har selv ofte taget mymusic anmelderne i forsvar, når utilfredse bands råber op om at anmelderen er en dum ignorant. Jeg har anmeldt omkring 50 virtuelle bands og koncerter på MyMusic, og har selv fået en del kajerystere, som regel velfortjent.

Jeg mener selvfølgelig ikke at nogen skal fyres, ikke mindst mere eller mindre frivilligt arbejdende (som anmelder er ofte ikke spor frivilligt når man skal tage sig af en opgave). Soundvenue gør det godt, år efter år, dækker et hav af koncerter. Vi er tusinder der sætter pris på det, og nøje læser anmeldelserne hver dag over camping kaffen, for at se hvad vi gik glip af, og høre dommen over de koncerter vi så.

Jeg har ikke noget problem med negative anmeldelser. Somme tider står man overfor noget lort, og så er det hvad man skal kalde det. Især bliver jeg sur når jeg kan mærke at et band ikke gør sit bedste, det er fandme deres livs chance. Det samme gælder anmeldere - alle har godt at tænke en ekstra gang over om det er en den rigtige måde de gør tingene på, og om de giver sig 100%.

Og der var et par anmeldelser, som ikke var heeelt så skarpe som jeres
anmeldelser som regel er - set i mit aldeles subjektive objektiv. Der bliver lagt energi i koncerterne.

Begejstring for musik, er også for mig at spidde en koncert, hvor bandet/lydmanden/publikum ødelægger oplevelsen.

Der skal være plads til kritik og debat, og det hilser du jo velkomment. God stil! Så hilser jeg dig retur: Hej Rasmus, og ønsker dig et brag af en festival (hvis du er her) og hele soundvenue-staben fortsat held med at dække freakshowet.

Mvh Peter Bøggild, ene mand på bloggen, mymusic.dk.

...og ligesom du skriver i din blog, er bloggen her helt og holdent min egen mening.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Shit, en omgang røvslikkeri... Og hvad så om soundvenue fyren ikke kan tåle lidt kritik?!

05 juli, 2008 12:43  
Blogger Peter Bøggild said...

hvad mener du med røvslikkeri? Kan du ikke læse? Eller kan jeg ikke skrive? Pointen er at han åbenbart godt kan tåle kritik.

06 juli, 2008 13:25  
Anonymous Anonym said...

Mink u stink. Længe leve amogblogger Bøggild

07 juli, 2008 10:41  
Blogger Peter Bøggild said...

jeg skriver altid hvad jeg mener, men i dette tilfælde var det ikke nogen ret fantastisk blog der kom ud af det. En ting er at man mener noget, noget andet er om det er interessant for andre at læse om det. I dette tilfælde er det måske ikke.

07 juli, 2008 14:44  

Skicka en kommentar

<< Home