fredag, juli 04, 2008

Kvinder med kanter, buler og boller

Jeg har været til tre koncerter det sidste døgn, hver med sin markante Kvinde i front. Piger med nosser, som en af mine sidemænd bemærkede.

En af dem, Jamaicaneren Lady Saw, savede i al fald sin seksualitet ud i Cosmopol, med en kradsende klinge af kontant dancehall og dirty talk, så ikke en eneste tilskuer var i tvivl om hvor hun ville hen. Der var lidt meget tight pussy snak til min smag, og kontante opfordringer til de forreste rækker om at gå amok på naboens genitialer, gjorde mig ærlig talt lidt genert. En dame med kant, karakter og som gjorde mig nervøs, men ikke gjorde det store indtryk musikalsk.

Lidt tidligere på aftenen, blev et stopfuldt Odeon telt (trods Radiohead samtidigt!) overhældt med møgbeskidt garagedisko fra Gossip. I spidsen en halvanden meter høj, tromletyk punkdiva Beth Ditto med NUL respekt for konventioner, og en svinesoulet stemme ikke ulig Janis Joplin. Midt i sættet skiftede hun de løse gevanter ud med en stramtsiddende badedragt; mine øjne trillede ud, og det tog flere minutter at finde dem igen. En knytnæve i fjæset på tidens ækle anoreksi epidemi. Gay-schlageren, "Standing In The Way of Control", fik teltet til at gå totalt amok - det meste af nummeret drønede en lille lesbisk feminist rundt fuldstændigt skjult af det ekstatiske publikum, og skabte dønninger af respekt på den mest usandsynlige måde.

Idag fredag blev min musikalske fornemmelser udfordret og tilsidst overvundet af Jomi Massage, som spillede i Loungens hybrid af scene og sandkasse - et hyperintenst, fascinerende mix af akustisk og elektrisk lyd, med Signe Høirups store sitrende vokal til at spænde buen ud ... lige til punktet før buestrengen og trommehinderne springer. Jeg var skiftevis undrende over boblende samples der fandt sammen i melodi og rytmer, med håret tilbage under knaldende lyn-udladninger eller i koma over de fantasifulde arrangementer, som electronica geniet Eblis Alvarez stod for. Super veloplagt koncert fra en kreativ og yderst kvindelig tornado med selvbevidsthed nok til et italiensk fodboldhold, og hendes band af totalt overlegne musikere. Internationalt gennembrud burde være nært forestående.